Planera för AI
Vägledning för artificiell intelligens för huvudmän i svensk skola
Ingen har väl missat att generativ AI har exploderat under 2023 efter att Chat GPT lanserades i början av året.
En elev kan nu få en uppsats skriven på 20 sekunder och kraftfulla personliga assistenter är nu tillgängliga gratis. Inom några veckor förväntas företaget bakom ChatGPT släppa en assistent som kan söka internet och utföra handlingar åt sin uppdragsgivare och utvecklingen antas fortsätta i rasande takt.
AI - En brådskande fråga
Risk för fusk och orättvisa betyg
Den ökande tillgängligheten av generativ AI-teknik öppnar dörren för potentiellt fusk och felaktiga betyg. Skolor behöver hantera detta omgående.
Lärarnas hälsa
Många lärare blir idag sjuka av stress och vissa väljer att lämna yrket. Utan rätt vägledning blir dagens snabba AI-utveckling ytterligare en stressfaktor. Rätt hanterat kan AI hjälpa lärare och spara tid.
Möjlighet till ökad måluppfyllelse
Generativ AI ger stora möjligheter att nå högre måluppfyllelse. Men då krävs en plan med tydliga och konkreta arbetssätt, arbetsverktyg och fortbildning för pedagoger.Digital klyfta riskerar att fördjupas
Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och elever till mindre bemedlade föräldrar riskerar nu att hamna i en än djupare digital klyfta.Listan kan göras längre. Källkritik förändras och blir än viktigare, AI i skolor öppnar upp komplexa frågor om data, etik och lagstiftning etcetera.
Gott om inspiration
Flertalet källor tipsar om allt som bör beaktas:
Skolverket har sina resurser med text, filmer och tips, exempelvis en film med Johan Falk som ger tips och vägledning hur andra har gjort och hur man kan tänka.
Unesco har publicerat en vägledning för generativ AI i forskning och utbildning. De gjorde i juni 2023 en undersökning där de konstaterade att mindre än 10% av skolhuvudmän har en antagen policy för generativ AI. De uppmanar skolor att sakligt och kunnigt nyttja möjligherna i generativ AI.
Andra ledande aktörer som exempelvis Oxford University Press har nyligen publicerat guider om ämnet. De konstaterar exempelvis att 88% av en grupp intervjuade lärare skulle vilja ha relevant fortbildningsmaterial samlat och strukturerat på ett och samma ställe för att på bästa sätt kunna sätta sig in i möjligheter och utmaningar med generativ AI i skolan.
Trots alla goda källor, stora möjligheter och farhågor så finns inga entydiga instruktioner för hur en huvudman ska förhålla sig till generativ AI.
Vi vet dock från tidigare teknikskiften att en gemensam och genomarbetad plan och arbetsform är en stor tillgång! Nedanstående exempel från ett tidigare tekniksprång visar varför alla behöver en plan med policies, metoder och fortbildning.
Varje huvudman behöver en plan
I en forskningsartikel från 2016 visas hur man i en svensk kommun för drygt tio år sedan fick olika kunskapsresultat till följd av olika förhållningssätt digitala verktyg, internet och gemensamma dokument i tre olika grupper.
Sammanfattningsvis följde man tre grupper av lärare och elever som antingen inte fick lärplattor (röd), en grupp som fick lärplattor och fick jobba som lärarna ville individuellt (grön) samt en grupp där man fick lärplattor, en tydlig och genomtänkt metod som adekvat fortbildning för lärare.
Man följde sedan andelen elever som klarade samtliga delprov i matematik och svenska i årskurs tre och resultatet är slående. Gruppen med en gemensam plan, metod och fortbildning nådde strålande resultat samt en ökad jämlikhet där pojkarna nästan presterade lika bra som flickorna.
Rapporten kan läsas här i sin helhet.
Detta är ett exempel som visar på hur viktigt det är att ha en tydlig plan med gemensamt pedagogiskt arbetssätt och adekvat fortbildning för pedagoger vid omvälvande teknikskiften.
Vad behöver ni ta med i en plan? Det beror naturligtivs både på var ni är idag och vart ni vill men omedelbara insatser för rättvisa omdömen och betyg samt en plan för hur ni vill dra nytta av möjligheterna inom AI för ökad måluppfyllelse och välmående för lärare och elever är en bra start. Konkreta Insatser för att ge lärarna adekvat fortbildning i syfte att säkerställa kvalitetsökning och en god arbetsmiljö bör också vara med.
En plan för AI
Jag hjälper er gärna!
Jag heter Christer Holger och jag har tidigare startat och drivit en fristående grundskola i Huddinge under namnet Skapaskolan. Jag har arbetet som rektor och ansvarig huvudman och vi hade ett digitalt samhälle som utgångspunkt när vi startade verksamheten 2013.
2010-2013 arbetade jag som processledare för mer än 200 skolledare med syfte att hjälpa dem att styra sina verksamheten in i det digitala samhället.
Jag har också arbetat med en prototyp för en AI-baserad plattform för språkutveckling under 2016-2017 och jag har suttit med i Skolverkets referensgrupp för ledarskap för digitalisering av skolväsendet.
Nu driver jag egen verksamhet inom Interplay och finns här för att stötta skolhuvudmän till ökad kvalitet och ökat välmående för både lärare och elever.
Ring mig på 070-250 16 05 eller maila på christer.holger@gmail.com för att resonera kring om jag kan bidra kring er plan för AI.
Jag hoppas vi hörs!